Halleluja. De file op de waalbrug komt binnenkort op de radio. Zo kun je alvast naar huis (handsfree-)bellen dat de piepers in de tron kunnen. Omrijden heeft minder zin. De A50 zal namelijk ook braaf stil staan. Wel fijn dat we nu een extra stadsbrug krijgen. Dan kunnen we ook Nijmegen-West en -Lent vol met dampende vrijdagmiddagopstoppping zetten. En is er een keer geen weekendspitsdrukte? Dan hebben we gelukkig nog genoeg popconcerten en andere grote festivals om ook de NOx-waarden in het weekend te garanderen. Oja, de A50 blijkt in Nijmegen-West ook nog een duit in het zakje te doen.
Natuurlijk ben ik blij dat fatsoenlijke borden -u kent ze uit de Randstad- nu ook de oostelijke verkeersaders gaan sieren. Het is nu eenmaal fijn om op de hoogte zijn. Ook de Gemeente Nijmegen maakt dankbaar gebruik van dit doekje voor het bloeden. Zij zal op haar site een overzicht de actuele files opnemen. Maar ondertussen lost het geen file op.
Ik ben er van overtuigd dat de regio Nijmegen-Arnhem een enorme groei zal doormaken. De steden zullen naar elkaar toegroeien en uiteindelijk totaal tegen elkaar aanliggen.
Dat het verkeer hierin een probleem zou kunnen vormen is niet zo’n spannende uitspraak. Althans, men zou verwachten dat alle seinen al op ‘gevaar’ staan in mobiliteitsvraagstuken. Maar niets is minder waar. Zowel de investeringen in ‘asfalt’ (met name in bruggen) en in openbaar vervoer lijken nog geen blijk te geven van enig besef van urgentie in deze. En dat terwijl jaar na jaar zowel inwoners als ondernemers in Nijmegen de mobiliteit als één van de meest genoemde problemen van de stad noemen.
Problematisch? Ja. Rampzalig? Zeker. Maar er is alle hoop. Het is immers een prima tijd om met mensen met visie om de tafel te gaan zitten en dit eens even te regelen. Als we namelijk nú enorm gaan investeren in HOV (Metro? Waarom niet? Lille met 226.00 inwoners heeft er ook één) en de A73 doortrekken, maken we nog een uitstekende kans. Ik zou niet weten waarom we met snelbussen en een stadsbrug achter de feiten aan blijven lopen. De Wethouder heeft zelf ook aangegeven te weten dat de mobiliteit sneller toeneemt dan de stadsbrug soelaas kan bieden.
Als het zaakje zo doorgaat zal De Regio Arnhem-Nijmegen gewoon “Arnhem” gaan heten in 2025. Ik ken eigenlijk niet eens liedje pro-Vitesse. Maar een snel wat gaan leren…
Urgentie?
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/5089783/Opening-Stadsbrug-Nijmegen-verder-vertraagd-2013-.ece