Die Deutschen kaufen in Deutschland: Is je merk wel Duits genoeg?

“If I’m selling to you, I speak your language. If I’m buying, dann müssen Sie Deutsch sprechen.” zei Willy Brandt al. En het is de beginnersles geworden van handel met Duitsland: Spreek Duits en doe Duits. Dat kan een zware opgave zijn; vertalers zijn niet goedkoop, om nog maar te zwijgen van focusgroep-onderzoek. En dan komt ook nog eens je SEO-consultant zeuren: het moet internationaler.

Op Frankwatching lezen we vandaag een artikel dat laat zien hoe je succesvol (vijf stappen maar!) met subfolders je site voor zoekopdrachten optimaliseert. Ik heb het met plezier gelezen. De auteurs geven perfecte tips hoe je snel komt tot een SEO-verbetering in het geval van een internationale site.

Maar ik ben er niet van overtuigd dat merken altijd op die manier moeten werken. Zeker in Duitsland koopt men graag Duitse producten. Het voert hier wat ver om uit te pluizen waar dit vandaan komt, maar iedere grensoverschrijdende ondernemer in Duitsland kent het verschijnsel. Ik vind het persoonlijk veel waard om te kunnen laten zien dat er .de in de URL staat. Zeker gezien de Duitse Impressumspflicht(§ 5 TMG / § 55 RSt) is goed vol te houden dat je een écht Duits bedrijf bent.

Laat ik mijn aanbeveling specifieker maken: Als je merk internationale bekendheid geniet, zonder onduidelijkheid over de herkomst van het product (Toyota, Puma, Illy), dan is het werken met subfolders toyota.com/de/ natuurlijk prima. Niemand dacht dat Toyota’s in de buurt van Niederdollendorf geproduceerd worden. Maar als je merk wat meer ‘landenloos’ is (denk aan bijvoorbeeld Muesli), waarom zou je Duitse image dan vernachelen met een subfolder?

Laat ik helder zijn, SEO is in mijn ogen ontzettend belangrijk. Maar Nederlandse ondernemers die de stap naar Duitsland willen maken hebben meer nodig dan alleen technische aanpassingen. Ze moeten de Duitse klant gaan begrijpen. En die wil graag iets Duits kopen.

Deze blog verscheen eerder op mijn LinkedIn-pagina

Foto: Flickr, Barnyz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *